Toplumsal Araştırmalar ve Kültür Sanat için Vakıf (TAKSAV), 25 Şubat günü, Kadıköy Barış Manço Kültür Merkezi’nde “Dünden bugüne muhalefetin dili mizah” başlıklı bir panel düzenledi. BirGün gazetesi editörü Can Uğur’un moderasyonda yer aldığı etkinliğe Tuncay Akgün, Aslı Alpar ve Bahadır Boysal konuşmacı olarak katıldı. Konuşmacılar, Türkiye’de mizahın tarihi, muhalefetle kurduğu ilişki ve toplumsal muhalefetin mizahla arasındaki bağ hakkında görüşlerini belirtti.
İlk konuşmacı Aslı Alpar, 2006 yılında çizmeye başladığını belirtti ve mizahın tarihsel gelişimine değindi. Toplumsal cinsiyet bakımından mizahın tanımını yapan Alpar özetle, “Türkiye’nin mizah anlayışında ‘cinsiyetçi bir çarpıklık’ olduğunu, karikatür dergilerinin hedef kitlesini heteroseksüel erkek olarak belirlediğini, dergilerin kapsayıcı olmasını önemsediğini, karikatürün iktidar olgusuyla derdi olması gerektiğini ve ülkemizde siyaset yapma biçiminin değiştiğini” söyledi.
Kırk yıldır mizahın içinde olduğunu ifade eden Tuncay Akgün, “Gırgır’a girdiğinde derginin kapandığını, günümüzdeki baskıların türünün değiştiğini ancak mizahçının daima söylemek için bir yol bulduğunu, mizah dilinin fazla değişmediğini, ‘Turgut Özal’ın hoşgörüsü vardı’ şeklindeki görüşlerin doğru olmadığını, Gırgır’ın yazılamayanları çizdiğini ve direnç sağladığını, her türlü baskıya rağmen köklü bir mizah geleneği bulunduğunu; mizahın, neşeyi ve direnci ayakta tutmak gibi bir işlevi bulunduğunu” ifade etti.
Mizah dergilerinin kapakları üzerinden mizahın tarihini anlatan Bahadır Boysal ise, “Leman dergisinin dergisinin belgeseli yapılması gerektiğini, mizahçıların kendilerine oto sansür uygulamasının hazin bir durum olduğunu” vurguladı.
İlgiyle izlenen panel, soru cevap bölümüyle son buldu.
Kaynak: Ahmet Zeki Yeşil