Perfect Underground Hüseyin Peker’le Devam Ediyor…

  • 01 Kasım 2019

Levent Karataş’ın yönettiği Perfect Underground başlıklı soruşturma çalışmasının birinci sorusu şöyle:

2010’lu yıllardan sonra yazılan şiirde poetik olarak; tematik benzerlikler ve tematik özgünlükler gösteren şairler kimlerdir?

Ve yine, 2010’lu yıllardan sonra yazılan şiirde -’80’-’90’-‘2000’ Kuşakları’na kıyasla-  tematik benzerlikler-tematik özgünlükler gösteren güncel poetikalar nelerdir?

Hüseyin Peker:

2010 lu yıllardan sonra yazılan şiirin henüz tam kurulduğu söylenemez öncelikle, kurulma aşamasında oldukları konu edilebilir. Yazılan şiirde nerelere vardıklarından, ya da ne çeşit uygulamalara sokulduklarından söz edilebilir. Örneğin İkinci Yeni Taklitçisi bir nizamı sürdürenler ve özünde tutanlar var. Bunun dışında Heves, Ücra dergilerinin, ya da avantgard söylemin tutumunda seyredenler de dahil. Somut şiir, Görsel şiir, en çok da Deneysel şiir benzeri uğraşlarda gezinenler. Her birinin tam tutunduğu söylenemese de, gürültülü bir geliş biçimleri var. K.İskender’den etkilenenler var, Yeraltı edebiyatını bir biçimde yaşatmaya uğraşanlar. Altay Öktem, K.İskender ağbilerinden kopamayanlar. Onur Sakarya örneğiyle başlayalım mı burada?  

Devrim Horlu, Bekir Dadır, Beytullah Kılıç vb örnekleri de İkinci Yeni soslu bir şiiri sürdürmeye çalışanlara örnek olsun. Onu geliştirmeye çalışan, yakını örnekler. Yiğit Kerim Arslan ile Naile Dire de aynı İkinci Yeni uzantısı gençlerin başarılı yontucuları.

Erkan Karakiraz’ın birazı anlaşılmaz’ı ve Batı şiirini andıran çalışmaları, Ömür Özçetin’in  ironik dozu yüksek, kendisini merkez alan bir yapıda Karakiraz gibi şiirini geliştiren çalışmaları, Neslihan Yalman’la ve Cihat Duman’ın biraz ağabey kalan yaşına rağmen  Avantgard’a dönüşen girişimleri anılmadan edemez.  

Deneysel alanda elbet anılan sayısı yüksek sayıda şair var. Belki Heves dergisi çevresinde gelişen Mehmet Öztek, Ali Özgür Özkarcı’ nın başlangıç yaptığı, Somut ve Görsel şiire dönen yanlarıyla da anılması gereken bir geniş çevre: Rıdvan Gecü, Özgür Göreçki, İlker Saguj, Aslı Serin benzeri birçok isim.  Enis Akın tabi az yaş farkına rağmen bu grup içinde ‘öncül’ sıfatını hak ediyor. 

 Nihat Özdal’ı ve Umut Yalım’ avangard grup içinde anabilir miyiz? Yer yer görsel izler detaşıyan şiirler bunlar. Karışım aslında Umut da belirenler. Murat Üstübal da öyle. Ücra ile Heves’e yakın bir etki yarattığından söz edebiliriz. Üstübal  şiirini kurmuş bir kimlik, Ahmet Güntan gibi, öncüllüğü kabul görmüş kimliklerden. Bu dönemin baş yapıtlarından saydığımız ‘Parçalı Ham’  kitabı anılmadan geçemez. 

Kendi üzerlerinden dünyayı okuyan bir kitle bu saydığım gençler. İrili ufaklı patlamalar. Gezi olaylarının da genç 2010 lu yıllara etkisinden söz edilebilir. En azından Avangard gelişen şiirimize bir dur demesini bildi o haklı karmaşa.

Günümüze kalan hareket ivmesinde İnanç Avadit gibi çevre sorunlarına eğilip, uygarlığın yıkıcı gelişmelerinden haberdar bir şiiri geliştiren şairler de anılmalı. 

Gençleri ve bağlı oldukları dergileri bir arada anarken, tematik benzerlikler de ortaya döküldü. 80-90-2000 li yıllarda durum neydi? Az daha geleneksel şiire yakın duranlar bir de İkinci Yeni’nin hemen dibinden türeyen ayrık otları. 

İkinci Yeni şairleri, kendinden sonra gelen şiir kardeşlerinden pek memnun sayılmazlardı. Örnekse Refik Durbaş, Egemen Berköz, Ataol Behramoğlu, İsmet Özel, Nihat Behram, Ahmet Telli, Enis Batur, Güven Turan Murathan Mungan, Haydar Ergülen, Hüseyin Peker, Baki Ayhan, Ahmet Erhan, Tuğrul Tanyol, Yusuf Alper , K.İskender , Ali Cengizkan, Lale Müldür, Seyhan Erözçelik, (belki de Ahmet Oktay, Cevat Çapan, Gülten Akın) vb aklıma ilk gelenler. 

Bunlar içinden bugüne kalanlar oldu. Azalanlar, eksilenler ve çoğalanlar, sürdürenler. K.İskender’in Ahmet Erhan’ın, Haydar Ergülen’in adı ayrı yerde anılmalı.

2010 dan sonra ise bu konuda daha karmaşık bir savaş var. Heves dergisi etrafında toplaşanlar, belki birazını yıkmaya çalışan bir gelişme, ardından Natama ile bunun sentezi bir uğraş.

Nereye varacağını tahmin edemediğim bir gelişim. Adı bile konmamış. 

Reklam
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ